Sådan påvirker søvnen din gaming performance

En god nattesøvn er essentiel, hvis du gerne vil opnå gode resultater, når du gamer. Søvn og gaming går nemlig hånd i hånd. Tilstrækkelig med søvn er derfor en afgørende faktor, hvis dine kognitive evner skal forblive skarpe. Med andre ord kan det virke fristende at blive oppe hele natten for at game, men i længden er det sjældent en god idé. Sover du dårligt i en længere periode, vil det gå ud over dit helbred, og samtidig vil det påvirke hjernens kognitive funktioner herunder din indlæringsevne, hukommelse og evnen til at tænke rationelt.

Gaming og forringelse af søvnkvalitet

Gaming bliver ofte kædet sammen med dårlig nattesøvn. Der er dog flere forskellige grunde til, at gaming og dårlig søvn ofte går hånd i hånd.

Gaming er først og fremmest en god undskyldning for at gå sent i seng, når man er i gang med et godt spil. Dette problem bliver yderligere forstærket, fordi gaming har en opkvikkende effekt, så man føler sig mindre søvnig. Derfor er det meget nemt at glemme at gå i seng, når først computeren er tændt.

Gaming bliver yderligere problematisk i forhold til søvnkvaliteten, når man kigger på effekten af lysende skærme og deres blå LED-lys. Blåt lys har en negativ effekt på kroppens evne til at producere melatonin, som er kroppens søvnhormon. Melatonin dannes specielt i døgnets mørke timer og fremkalder søvnighed. Når vi er skærmaktive, forstyrres vores lysregulering og forskyder samtidig kroppens naturlige udskillelse af melatonin. Som resultat af dette opnår vi ikke den naturlige træthed, som vi ellers ville have gjort, hvis det var mørkt.

Effekten af søvnmangel

Hvis du har prøvet at tage i skole eller på arbejde efter en nat med dårlig søvn, ved du også, at dagen pludselig føles meget lang og svær at komme igennem. Din nattesøvn har stor betydning for dine kognitive evner, og hvis du sover dårligt, kan du opleve en lang række problemer…

Nedsat koncentrationsevne

Du vil opleve, at du har sværere ved at koncentrere dig, hvis du har sovet dårligt. Det kan give store udfordringer i forhold til din gaming performance, da det at holde koncentration er en ufatteligt vigtig egenskab. Samtidig vil du opleve, at du har udfordringer ved at lukke baggrundsstøj ude, da hjernen har svært ved at ignorere udefrakommende lyde og selektere hvor dit fokus skal være.

Den nedsatte koncentrationsevne er problematisk i forhold til din gaming performance, fordi der ofte sker mange ting på én gang i spillet. Derudover er det vigtigt, at du er i stand til at ignorere udefrakommende distraktioner, så du kan være 100% tilstede når du gamer.

Nedsat hukommelse

Dårlig nattesøvn har en negativ effekt på både din kort- og langtidshukommelse. Begge er vigtige elementer, når du gamer, da du skal være i stand til at huske en indstuderet game plan og samtidig kunne agere på ændringer i taktikken, hvis det er nødvendigt. Det nytter med altså ikke noget, at du hele tiden glemmer, hvad dine team mates fortæller dig, når I spiller.

Nedsat evne til at planlægge og løse problemer

Gaming handler i høj grad om at kunne lægge en plan og løse opgaven – hvad enten opgaven er at vinde over et andet hold eller slå sin direkte modstander. Søvnmangel gør det meget svært at lægge en udførlig plan, da du har sværere ved at bevare overblikket. Derfor kommer du ofte til at lave afgørende fejl i forhold til problemløsningen.

Udover at være i stand til at lægge en plan for at løse en bestemt opgave, er det vigtigt, at du er i stand til lægge en ny plan med kort varsel, hvis modstanderne gør noget uventet. I værste fald kan du risikere at holdet taber, fordi dine evner til at løse opgaven er kompromitteret.

Nedsat indlæringsevne

Nogle elementer er ren rutine, når du gamer. Men du skal altid være i stand til at opfatte signaler fra dine omgivelser og lære af dem. Ellers risikerer du at begå de samme fejl igen og igen.

Hvis du sover dårligt om natten, vil du opleve, at du har svært ved at tilegne dig nye informationer og færdigheder. Det betyder, at du får sværere ved at udvikle dig som spiller.

Sådan får du en bedre nattesøvn

Herunder har vi samlet nogle simple råd, som kan hjælpe dig til at få en bedre nattesøvn.

Undgå blåt lys før sengetid

Blåt lys fra skærme har en særdeles negativ effekt på din krops evne til at danne søvnhormoner. Det er også årsagen til, at det generelt frarådes at tilbringe tid foran skærmen i timerne inden sengetid. Hvis du elsker at game, så føler du med garanti allerede nu, at dette råd bliver svært at følge, for det ofte er om aftenen, at der er tid til at game.

Hvis du gerne vil game om aftenen og samtidig ønsker en god nattesøvn, kan du overveje at anskaffe dig nogle specielle skærmbriller. Disse briller er ikke specielt dyre, og de har den unikke funktion, at de blokerer for det blå LED-lys, så du stadig kan få en god nattesøvn.

Få faste rutiner

Når du gamer om aftenen, kan du nemt ende med at sidde oppe det meste af natten. Du bør derfor være opmærksom på, at faste søvnrutiner er vigtige, hvis du vil have en god nattesøvn. Det betyder, at du bør forsøge at gå i seng og stå op på samme tidspunkt hver dag. Dette er med til at skabe en god og regelmæssig søvnrytme, som vil resultere i mere overskud i dine vågne timer.

Skab et godt sovemiljø

Du bør generelt satse på at få 7-8 timers søvn hver nat, men du skal også være opmærksom på, at kvaliteten af din søvn har stor betydning. Hvis din søvnkvalitet er lav, kan du sagtens opleve at sove det anbefalede antal timer og stadig føle dig træt.

Du får den bedste søvnkvalitet ved at have et godt sovemiljø. Det betyder, at du bør sove i mørkt og køligt rum, hvor lys og lyde så vidt muligt holdes ude. Derudover er det en fordel, hvis du kun bruger dit soveværelse til søvn og ikke til at game.

Fysisk træning

Man sover som regel bedre, når man har været fysisk aktiv. Musklerne går ind i en hvilefase, når man har brugt dem, og det hjælper hele kroppen til at slappe af. Man bliver altså mere naturlig træt og døsig, når man ikke kun har brugt sit hoved, men også sin krop.

Men omstillingen fra fysisk aktiv til hvilefase tager tid, da træningen vækker kroppen. Det er derfor vigtigt, at den fysiske aktivitet ikke ligger for tæt på sengetid, så kroppen får god tid til at falde til ro.

En god tommelfingerregel er at du skal træne minimum 1-2 timer før du skal sove.

7 Responses

Leave a Reply

Tillykke med at være denne måneds e-atlet!

Nu mangler vi bare lidt detaljer fra dig, så vi kan sende præmien afsted indenfor de næste par dage!

Udfyld dine oplysninger nedenfor

Aktivitetshjulet

  • Ingen snyd med øvelserne
  • 3 Spin om dagen
Prøv lykken!