Sådan påvirker kosten din gaming performance

For alle seriøse sportsfolk gælder det samme, og det kan slås fast med et stort cliché: ”Du er og bliver, hvad du spiser”. Dette gælder også inden for eSportens verden, da din gaming performance i høj grad påvirkes af din kost. I dette indlæg vil vi diskutere vigtigheden af kostens betydning, når du dyrker eSport.

En sund og nærende kost har vist sig, at kunne forbedre dig både mentalt og fysisk, hvilket er 2 afgørende komponenter, når du vil være blandt de bedste i gamet. Det er specielt dine kognitive evner, dit fokus og dine reflekser, der påvirkes af din kost herunder, hvad du spiser, hvornår du spiser, mængden du spiser, dit blodsukkerniveau og hvor hydreret du er.

Usund kost kan forværre din præstation

Når du gamer mange timer om dagen, er det nemt at udvikle dårlige vaner, såsom nemme og usunde madvalg. Samtidig får du ikke altid tilstrækkeligt med søvn, hvilket kan resultere i sløvhed, humørsvingninger og dårlige gaming præstationer.

 

Slik, chips og sodavand er samtidig en fast del af hverdagen for mange gamere. Ikke alene er det hyggeligt, men mange har desværre den opfattelse, at man ved at indtage store mængder hurtigt optageligt sukker, kan opnå bedre præstationer. Dette er dog en sandhed med modifikationer. Det er rigtigt nok, at du kan føle dig mere på toppen, hvis du får et hurtigt fix af sukker. Men…effekten holder kun i ganske kort tid og bagefter kommer regningen.

Konsekvensen af hurtigt optageligt sukker

Den hurtige stigning i blodsukkeret efterfølges af et stort dyk, der vil gøre dig træt – både fysisk og psykisk. Det store fald i blodsukkerniveauet er på ingen måde optimalt, når du sidder i en intens kamp, som kræver, at du er fokuseret og kan tænke hurtigt og skarpt. Du skal derfor passe på med at indtage for meget hurtigt optageligt sukker før en vigtig kamp, da det risikerer at skade din præstationsevne og dermed dit holds chancer for at vinde.

Energidrikke er en anden ting, som gamere glædeligt drikker for at opnå et energiboost fra det høje koffeinindhold. Et stort skud energi fra energidrikke lyder ikke værst, men det er desværre heller ikke uden sine problemer.

Det er rigtigt nok at koffeinen kan hjælpe dig med at overkomme trætheden og måske forbedre din reaktionsevne en smule. Konsekvensen er dog, at kroppen ved et stort og regelmæssigt indtag bliver mere og mere tolerant over for koffeinen. Som følge, vil de virksomme effekter mindskes med tiden. Kroppen vænner sig altså til koffeinen, og du får behov for endnu mere for at opretholde den ønskede effekt. Samtidig kan et stort forbrug af energidrikke give maveproblemer, hovedpine og rystelser, hvilket på ingen måder er optimalt, når du skal præstere i spillet.

Det er altså tydeligt, at du kan forværre din gaming performance, hvis du vælger at fokusere på de usunde valg i kosten. Dermed ikke sagt, at der ikke kan være plads til chips, slik og energidrikke engang imellem, men ønsker du at blive den bedste version af dig selv, når du gamer, må du prioritere de sunde kostvaner.

Sunde kostvaner er afgørende for din gaming performance

En sund og nærende kost er vigtigt for at kunne præstere optimalt. Dette gælder uanset om du er eSportsudøver, går i skole eller har et normalt 08-16 job. For med sunde kostrutiner vil dine kognitive og fysiske evner skærpes, hvilket bidrager til bedre resultater, når du gamer. Kosten har nemlig en direkte indflydelse på din krop og i særdeleshed din hjerne, hvor funktioner som hukommelse, indlæring, koncentration og evnen til at tænke rationelt og logisk alle vil forbedres, når du begynder at spise sundere. Disse funktioner er altafgørende, når du skal ramme dit topniveau. Derfor må en sund kost prioriteres højt, når du gamer for at være blandt de bedste.

blank
blank

Spis fødevarer der er fyldt med vigtige næringsstoffer samt er rige på vitaminer og mineraler

Generelt vil du komme rigtig langt ved at følge de officielle kostråd, hvilket blandt andet betyder, at du skal spise frugt og meget grønt om dagen. Fokusér samtidig på at spise fed fisk, magert kød, magre mejeriprodukter og fuldkorn. Disse fødevarer indeholder vigtige næringsstoffer, vitaminer og mineraler, som giver dig energi til at kunne præstere optimalt.

Hvis du vil forbedre dine kognitive evner yderligere, kan du gå efter at spise en blodsukker neutral kost, hvilket betyder, at du skal gå efter fødevarer, som scorer lavt på det glykæmiske indeks. Det glykæmiske indeks er et udtryk for, hvor meget dit blodsukker stiger, efter du har spist en fødevare. Fødevarer med et lavt glykæmisk indeks vil holde dit blodsukker mere stabilt, hvilket er afgørende for, at du kan holde dig skarp og fokuseret over længere tid af gangen.

Timingen af din mad er afgørende for dine præstationer

Når du ændrer på dine kostvaner, skal du udover at kigge på dine valg af fødevarer også fokusere på timingen af dine måltider. For eksempel er det ikke den bedste idé at spise et stort måltid mad lige op til en vigtig kamp. Det er nemlig vigtigt, at du føler dig godt tilpas, når du spiller og du skal derfor passe på ikke at overspise før kampen. For meget mad kan forårsage ubehag, hvilket kan bryde dit fokus, når du har allermest brug for det. Sørg i stedet for at indtage et solidt måltid 1-2 timer før, da din krop på den måde kan udnytte maden bedst muligt. Bliver du sulten undervejs kan du supplere op med en sund snack (fx et æble, en banan eller nogle nødder), som sikrer at din energibalance forbliver stabil, mens du spiller.

blank

Det er samtidig vigtigt at kigge på, hvor meget du indtager af de forskellige fødevarer i løbet af dagen. Der er dog ingen grund til at tælle kalorier. Forsøg som tommelfingerregel at dække dit samlede energibehov ud fra følgende retningslinjer: (plus minus 5%)

  • 55-60 % fra kulhydrater
  • 10-15 % fra protein
  • 25-30 % fra fedt

Denne fordeling vil give dig den optimale sammensætning af næringsstoffer, som din krop har behov for. Prøv dig frem og find ud af hvad, der virker bedst for dig.

Drik masser af vand!

Det er ikke kun maden, der har en afgørende effekt på din præstationsevne. Du skal i høj grad være opmærksom på, hvad og hvor meget du drikker. Vand er det naturlige valg, når det kommer til at opretholde en god væskebalance i kroppen. Blodet i kroppen består af 83 % vand, hvilket gør det til en meget vigtig del af kroppens transportsystem, når der transporteres næringsstoffer og affaldsstoffer til og fra hjernen.

 

Et tidligere studie i Barcelona har vist, at dehydrering med kun 2 procent er nok til, at man præsterer dårligere i opgaver, der kræver ens opmærksomhed, motorik, hukommelse og indlæringsevne. Alle disse funktioner er afgørende for din gaming performance. Derfor anbefales det, at du drikker rigeligt med vand i løbet af dagen.

Du bør generelt forsøge at drikke minimum to liter vand om dagen. Bare vær forsigtig med ikke at drikke meget før kampen. Det er ikke altid, at du får mulighed for toiletpauser, når først spillet er i gang 😊

blank

Kom i gang med den sunde livsstil!

I takt med at eSporten vokser og bliver mere populært, vil der fremover rettes mere og mere fokus på hvordan en sund og aktiv livsstil kan bidrage til at optimere din gaming performance og generelle sundhed. Dette uanset om du er professionel eller amatør. Så hop med på vognen allerede nu og husk at passe godt på dig selv.

One Response

Leave a Reply

Tillykke med at være denne måneds e-atlet!

Nu mangler vi bare lidt detaljer fra dig, så vi kan sende præmien afsted indenfor de næste par dage!

Udfyld dine oplysninger nedenfor

Aktivitetshjulet

  • Ingen snyd med øvelserne
  • 3 Spin om dagen
Prøv lykken!