Sådan bliver du en bedre gamer med fysisk træning

Som gamer er det vigtigt, at du lever en balanceret livsstil, så du har et godt helbred, da dette afspejles i din gaming performance. Professionelle esportsudøvere træner ikke kun ved at sidde i timevis foran en skærm. De bruger også fysisk aktivitet til at forbedre deres præstationer. Gaming og fysisk træning går nemlig hånd i hånd. 

Vigtigheden af fysisk træning i e-sport

Vi lever i en tid, hvor esport er i rivende udvikling og hvor konkurrencen om at være blandt de bedste, er større end nogensinde. Tidligere har man forbundet gaming med junkfood, usunde snacks og tonsvis af energi drinks, men i takt med den øgede konkurrence er det i dag de små detaljer, der er afgørende for om du får succes eller ikke gør. Derfor spiller sund kost og daglig fysisk træning en større og større rolle blandt de professionelle esportsudøvere. For en sund og aktiv livsstil kan optimere dit spil med de ekstra procenter, der gør, at det er dig, som har det mentale og fysiske overskud i kampens hede.

Mange af esportens discipliner stiller store tekniske og taktiske krav til dig, og bliver ofte afgjort af de helt små marginaler. Derfor kræver det, at du er 100 % fokuseret og koncentreret, når du gamer. Du skal være i stand til at reagere på et splitsekund og træffe de rigtige beslutninger lynhurtigt alt imens din puls banker afsted, og din krop er stresses.

Du kan med andre ord ikke nøjes med at følge din gameplan, hvis du skal være med på det højeste niveau. Du er nødt til at have et mentalt og fysisk overskud i forhold til dine konkurrenter, så du i de mest pressede situationer formår at bevare roen og finde de rigtige løsninger.

Du kan med andre ord ikke nøjes med at følge din gameplan, hvis du skal vinde på højeste niveau. Du er nødt til at have et mentalt og fysisk overskud i forhold til dine konkurrenter, så du i de mest pressede situationer formår at bevare roen og finde de rigtige løsninger.

Fysisk træning optimerer din gaming performance

Forskning har vist at professionelle esportsudøvere spiller en puls på omkring 160-180 s/m, når de konkurrerer. Dette svarer til at lave højintenst konditionstræning. Samtidig stiger stresshormonet kortisol til niveauer svarende til det, man ser hos racerkørere, hvilket betyder, at din krop er særdeles fysisk presset. De fysiologiske tilpasninger er medvirkende til at udfordre din mentale kapacitet, når du gamer herunder dit taktiske og tekniske overskud.

Ved at integrere fysisk aktivitet i din hverdag vil du ikke kun opleve en sundhedsmæssig gevinst. Den fysiske træning bidrager samtidig til et større mentalt og fysisk overskud. Dette giver dermed plads til et højere teknisk niveau og en bedre taktisk forståelse, hvilket samlet set vil optimere din gaming performance.

Fordelene ved at dyrke fysisk træning:

Forøget udholdenhed

En forbedring af den mentale og fysiske udholdenhed er et direkte resultat af, at du får mere energi. Cellerne i vores kroppe indeholder mitokondrier, som producerer energi. I takt med at du træner regelmæssigt, vil antallet af mitokondrier forøges, hvilket giver en stigning i dit energiniveau. Du mærker både den øgede energiproduktion i hjernen og i kroppens muskler (Steiner et al. 2011). At forbedre din udholdenhed er en meget værdifuld fordel, når du som gamer, skal holde koncentrationen i længere perioder.

Forbedret stresshåndtering

Fysisk træning forbedrer din evne til at håndtere nervøsitet og stress (Mikkelsen et al., 2017, Norris et al., 1992., Pedersen et al. 2016). Træningen fungerer nemlig som en naturlig stressfaktor for kroppen, hvilket er en nyttig egenskab, da det forbedrer kroppens evne til at håndtere og tolerere de stressfaktorer, du bliver udsat for, når du gamer. Stress vil altid være en naturlig del af kompetitiv gaming, og du er bedre rustet til at håndtere denne stress, da den fysiske træning giver din hjerne et mentalt boost. I sidste ende kan din krops evne til stresshåndtering være den afgørende faktor i forhold til, om du vinder eller taber..

Bedre kognitive funktioner

Fysisk træning er naturligvis gavnligt på et fysisk niveau, men man må ikke undervurdere effekten på hjernens kognitive funktioner. Hvis du træner regelmæssigt, vil du opleve, at du bliver mere fokuseret og kan koncentrere dig i længere tid ad gangen. Derudover vil du blive bedre til at træffe bedre beslutninger under pres, lære nye ting i spillet og huske det efterfølgende, hvilket er en afgørende egenskab i kampens hede (Lundbye-Jensen et al., 2017, Roig et al., 2016, Hillman C et al., 2008, Tomporowski et al., 2008, Hogan et al., 2013).

Alt i alt vil regelmæssig fysisk træning give dig mange fordele, og øge dit potentiale for at blive den bedste version af dig selv, når du gamer. Hop ind og start med vores 4 ugers gratis træningsprogram!

 

  • Artikler:

    Steiner JL1, Murphy EA, McClellan JL, Carmichael M &, Davis JM (2011). “Exercise training increases mitochondrial biogenesis in the brain.”

    Richard Norris, Douglas Carroll & Raymond Cochrane (1992). “The effects of physical activity and exercise training on psychological stress and well-being in an adolescent population.”

    Kathleen Mikkelsen, Lily Stojanovskaa, Momir Polenakovicb, Marijan Bosevskic & Vasso Apostolopoulos (2017). “Exercise and mental health.”

    Pedersen B.K., L.B. Andersen & A. Bugge et al. (2016). “Fysisk aktivitet – læring, trivsel og sundhed i folkeskolen. Vidensråd for forebyggelse, 1-124.

    Lundbye-Jensen, Jesper; Skriver, Kasper Christen; Nielsen, Jens Bo & Roig, Marc (2017). “Acute exercise improves motor memory consolidation in preadolescent children”. 

    Hillman C, Erickson K & Kramer A (2008). “Be smart, exercise your heart: exercise effects on brain and cognition.”

    Tomporowski, P.D., C.L. Davis & P.H. Miller et al. (2008). “Exercise and children’s intelligence, Cognition, and academic Achievement. 

    Candice L. Hogan, Jutta Mata & Laura L. Carstensen 2013). “Exercise Holds Immediate Benefits for Affect and Cognition in Younger and Older Adults”.

One Response

Leave a Reply

Tillykke med at være denne måneds e-atlet!

Nu mangler vi bare lidt detaljer fra dig, så vi kan sende præmien afsted indenfor de næste par dage!

Udfyld dine oplysninger nedenfor

Aktivitetshjulet

  • Ingen snyd med øvelserne
  • 3 Spin om dagen
Prøv lykken!