Brain breaks – holder din hjerne skarp, når du gamer.

Det er ikke ofte, vi snakker om hjernen på lige fod med vores muskler, når emnet er “træthed”. Men det er vigtigt at understrege, at de i høj grad er afhængige af hinanden, når vi som personer skal performe bedst muligt.

I dette blogindlæg sætter vi fokus på hjernen og benyttelse af brain breaks som et redskab til at blive bedre til esport.

Vi har i vores tidligere blogindlæg beskrevet, hvorfor kognition er vigtigt for øget performance i esport. Kognition betyder vores evne til at opsøge, behandle og bruge information til at tage de bedste beslutninger i de situationer, vi bliver sat i. In-game kan man kalde det en form for spilintelligens. Der er i dag ingen tvivl om at brain breaks er med til at forbedre vores kognition.

Hvad er brain breaks?

Brain breaks er korte og ofte fysisk aktive pauser fra den aktivitet, du sidder med. Formålet med brain breaks kan være forskelligt alt efter, hvad du ønsker at opnå. Overordnet set handler det om, at give hjernen en kort pause og dermed få ny energi til det videre arbejde.

De korte fysiske pauser fremmer bl.a. læringsparathed, koncentration og konsolidering af det lærte. Brain breaks er med andre ord strategiske måder at hjælpe hjernen med at få bedre mulighed for at præstere optimalt.

Vores hjerne har nemlig ligesom vores muskler brug for pauser for at yde på bedst mulig vis. Her er brain breaks et super godt redskab til at flytte fokus fra en aktivitet til en anden, og dermed benytte andre områder af hjernen.
Kort sagt skal du skifte fokus, for at øge fokus.

De fleste af os kan sikkert genkende det, at når vi sidder og spiller mange timer i træk, eller skal koncentrere os i længere tid, rammer vi ofte et punkt, hvor vores performance falder. Når du gamer, skal du nemlig kunne reagere hurtigt, træffe kloge beslutninger under pres og holde et højt koncentrationsniveau. Dette er krævende for hjernen og derfor bliver du træt og laver nemmere fejl.

Ved at bruge fysisk aktivitet som brain breaks, vil du øge dit potentiale for indlæring og konsolidering. Samtidig vil du opleve større koncentrationsevne og mentalt overskud, når du gamer. Du kan også benytte brain breaks, som har fokus på andre områder end fysisk aktivitet. Her er nogle andre områder, der med fordel kan fokuseres på.

  • Sociale aktiviteter (fællesskab, grine, samarbejde).
  • Koordination (motorik, reaktionsevne, udfordring for krop og hoved).
  • Kognitive og mentale (Indlæring, hukommelse, fokus)
  • Velvære (afspænding, massage, meditation, ro og afslapning).

På vores hjemmeside kan du finde inspiration til en masse forskellige brain breaks, som du med fordel kan bruge, når du skal have en lille pause væk fra skærmen.

Se mere på https://eathlete.dk/brainbreaks/

Skriv et svar

Gratis

Kan man få skader af at game?

…halvdelen af alle e-atleter bliver ramt af skader i deres karriere. Derfor er det vigtigt at man passer på sin krop, så man kan undgå skader og gener.

Læs mere »

Tillykke med at være denne måneds e-atlet!

Nu mangler vi bare lidt detaljer fra dig, så vi kan sende præmien afsted indenfor de næste par dage!

Udfyld dine oplysninger nedenfor