Styrk din reaktionshastighed med fysisk træning

I mange E-sport discipliner er en af de vigtigste færdigheder at man besidder gode reaktionsevner. Og en hurtig reaktionstid kan i mange tilfælde afgøre, om du står tilbage som vinder eller som taber. Hvis du som E-atlet vil blive bedre til dit spil, er det derfor en god idé at arbejde på at gøre din reaktionsevne bedre.  Heldigvis er der rigtig mange sjove og nemme måder at forbedre netop denne på!

Din reaktionstid bestemmes af hvor hurtigt din hjerne og dit nervesystem kan kommunikere med resten af din krop på. F.eks. hvor lang tid der går fra du ser en fjende i spillet, til du trykker på musen. Altså tiden der går fra at hjernen opfanger et signal, til at informationen bliver sendt igennem nervebanerne, til der bliver foretaget en handling. Så her gælder det især om at styrke din hjerne, så den kan tage hurtige beslutninger.

Som gamer har du faktisk en fordel, når det kommer til reaktionstid, da bare det at spille computer er en god måde at træne dine reaktioner på. Professionelle E-sportsudøvere bliver dog nødt til at tage nogle ekstra hensyn, for at holde deres reaktionsevne i topform.

Hvordan forbedrer jeg min reaktionshastighed?

En simpel og effektiv måde at forbedre din reaktionstid på er ved at træne og udfordre din hjerne. Det kan for eksempel være ved at løse gåder og puslespil på tid. Alternativt kan du også styrke din hjerne ved at lave normale pligter på en ny måde. Det kunne være ved f.eks. at børste tænder med venstre hånd, hvis du er højrehåndet. På den måde lærer du din hjerne at tænke anderledes og styrker derved nervernes evne til at sende information mellem hjerne og krop. Netop denne form for træning kan du få ved at lave vores brain-breaks, som du også finder her på siden!

En anden måde at holde styr på reaktionsevnen er ved at få nok søvn og hvile. Det gør nemlig, at hjernen er udhvilet og klar til at tage hurtige beslutninger. Hertil er det også vigtigt, at du indtager rigeligt med sund kost, så hjernen får den nødvendige mængde energi til hele tiden at være klar til at reagere.

Den bedste metode til at forbedre reaktionshastigheden er dog ved at lave fysisk træning. Studier har vist at både eksplosiv og højintens fysisk træning kan forbedre din reaktionstid ved at styrke samspillet mellem dine nervesignaler og dine muskelbevægelser således at din hånd-øje koordination er tip top.

Vi har træningsprogrammerne klar til dig!

Så hvis du føler, at du er for langsom på din trigger-finger, kan du med fordel brænde lidt krudt af før du begynder på næste game! Til at hjælpe dig med det, kan du nemt tage vores træningsprogrammer som er lavet til booste din kondi og muskelkoordination. De tager kun 12 minutter og kræver ikke noget udstyr at udføre. Og så vil du ovenikøbet styrke din in-game performance!

Hvis du kunne tænke dig at teste din reaktionstid, er der et fint simpelt værktøj til det her:

https://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime – Her kan du også se hvor god din reaktionstid er i forhold til resten af befolkningen.

En gennemsnitlig reaktionstid er på cirka 200-250ms. Det kan man kalde for den menneskelige ping-tid. Så ligesom med dine internet ping-tider, så skal den bare så langt ned som muligt!

Reference:

Roach et Al, 2014 “The Effects of Exercise on Reaction Time”.

Skriv et svar

Gratis

Kan man få skader af at game?

…halvdelen af alle e-atleter bliver ramt af skader i deres karriere. Derfor er det vigtigt at man passer på sin krop, så man kan undgå skader og gener.

Læs mere »

Tillykke med at være denne måneds e-atlet!

Nu mangler vi bare lidt detaljer fra dig, så vi kan sende præmien afsted indenfor de næste par dage!

Udfyld dine oplysninger nedenfor